#6: De pensionadroom

Bijgewerkt: 15 okt 2019

Hallo Nathan!

Deze blog wordt een ode aan Slovenië, het ultieme vakantieland voor de pensionado (en daarmee dus ook voor jou).

Het was niet dat we van te voren een pensionadotripje hadden gepland, het kwam gewoon op ons pad. Toen we er ergens in Italie achter kwamen dat het openbaar vervoer in Slovenië niet heel toereikend is en dat onze interrailkaart er niets waard zou zijn besloten we dat we maar beter een auto konden gaan huren. Tot Merel een voorzichtige suggestie deed… “EEN CAMPER!” is wat ze letterlijk door een of andere Osteria schreeuwde. Ik was meteen overtuigd, al was het nog wel even zoeken naar een geschikte bolide die ons een paar dagen door de Julische Alpen kon rijden. Uiteindelijk kwamen we uit bij een prachtige blauwe Volkswagenbus met de naam Soca, vernoemd naar de gelijknamige rivier.

Onze eerste nacht met Soca brachten we door bij lake Bled. Met zijn kleine eilandje met kerkje in het midden van het meer hét visitekaartje van Slovenië. Hier stonden we aan een camping direct aan het meer, onder een prachtige bloesemboom. Aan de rand van het meer staat een oud kasteel op een klif, die hebben we bezocht en even voor Arya en Sansa Stark gespeeld (mag jij raden wie wie speelde).

Op maar 30 minuten rijden van lake Bled ligt het grotere meer Bohinj. Hier is veel minder bebouwing en begeef je je voor je gevoel echt in de wilde natuur, helemaal omdat we hier semi wild hebben gekampeerd. Semi omdat we eigenlijk wel op een camping stonden maar deze was nog gesloten en wij waren de enige kampeerders. Alle voorzieningen van de camping waren nog gesloten dus vandaar het wild gedeelte. Lekker toiletteren in de bosjes, je wassen in het meer en eten koken op een klein pitje onder het genot van een glaasje wijn (want geen stroom voor de koelkast dus geen koud bier). Op wonderbaarlijke manier was er wel een open wifi netwerk op deze gesloten camping dus ‘s avonds in de bus kon ik gewoon Ajax kijken. Wat kan het leven toch mooi zijn ;).

Op een uurtje rijden van Bohinj ligt Kranjska Gora, een skigebied rondom de hoogste bergen van Slovenië, hier hebben we onze derde nacht doorgebracht. Na de camper netjes te hebben geparkeerd (dit is de enige keer dat ik een boom heb geraakt!) hebben we de stoeltjes uitgeklapt en zijn we aan het zoveelste potje kaarten begonnen. Want dat is (denken wij) wat pensionado’s de hele dag doen.

Als laatste overnachting stonden we aan de Soca rivier, de naamgever van de bus. Hier hebben we als CO2 compensatie een klein boompje geplant. Want heel erg duurzaam was die camper verder niet…

Na de camper met pijn in ons hart weer te hebben ingeleverd hebben we het weekend in Ljubljana doorgebracht. Het nachtleven ging ons echter niet in de koude kleren zitten en na een avondje doorhalen voelden we ons meteen 20 jaar ouder (bijna de pensioengerechtigde leeftijd) en zochten we het platteland weer op.

Zonder eigen vervoer maar nog steeds met het gebrek aan openbaar vervoer waren we

genoodzaakt te liften. Dit hadden we duidelijk onderschat maar na een uurtje met de duim in de lucht was er dan toch een jongen die ons wel mee wilde nemen. Wat een topper!

Onze laatste gezamenlijke dagen in Slovenië brengen Merel en ik door op een boerderij in the middle of nowhere. Hier wordt ons drie keer per dag een bord eten voorgeschoteld met alleen maar zelfgemaakte (en zelf geslachte!) etenswaar en verder hoeven we he-le-maal niets!

Morgen vertrekt Merel richting Amsterdam en begint mijn solo avontuur. Ik ben benieuwd hoe me dat gaat bevallen. Misschien dat ik dan eindelijk aan een vlog toe kom want daar is het tot nu toe met Merel nog niet van gekomen…

Dus wellicht tot vloggins en voor nu een dikke knuf van je lievelings influencer!

PS.

Vergeet niet te liken, subscriben en (indien je kans wilt maken op de winactie) al je vrienden te taggen in de comments! SWIPE UP!

115 keer bekeken5 reacties

Wees, wees mens, wees blij mens, wees blij - toe - mens, wees blij, blij.